دسته بندی:
۱۴۰۰/۹/۷ / ۱۴:۴۷
اشتراک گذاری پرینت

حمیدرضا مدقق: هر آنچه سینمای مستند را به اکران نزدیک کند، مفید است




یک منتقد سینما تأکید کرد که آسان شدن فیلمسازی باعث شده تولید فیلم‌های مستند با سرعت و سهولت بیشتری پیش برود.

به گزارش ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، حمیدرضا مدقق منتقد سینما و استاد دانشگاه، درباره تغییر و تحول در فیلمسازی در حوزه سینمای مستند گفت: سینمای مستند به اندازه تحولات سایر قالب‌های سینمایی در ایران و جهان دستخوش تغییر شده است؛ برای مثال تحولاتی از نظر فنی، دیجیتال شدن و مجموع اتفاقاتی که در حوزه سخت‌افزاری سینما افتاده است بر سینمای مستند تأثیرگذار بوده‌اند. از طرف دیگر آسان شدن فیلمسازی باعث شده که تولید فیلم‌های مستند با سرعت و سهولت بیشتری پیش رود و کمیت اینگونه فیلم‌ها در ایران افزایش یابد.

 

مدقق تأکید کرد: همه‌گیر شدن فضای اینترنت باعث شده تحقیقات نیز راحت‌تر انجام گیرند. در نتیجه می‌بینیم مستند‌هایی که مبتنی بر تحقیق و پژوهش هستند بیشتر شده‌اند. دسترسی بیشتر به آرشیو‌ها از جمله آرشیو‌های فیلم، صدا، عکس و ... باعث شده است که ما با مستند‌هایی روبرو شویم که از نظر بصری نیز غنی‌تر باشند. نگاه نسل جوان با قدیمی‌تر‌ها متفاوت است که در محتوای مستند‌های زندگینامه‌ای، حیات‌وحش و ... این تفاوت را شاهد هستیم.

 

مجری برنامه «شهر فرهنگ» درباره مستند‌های مصاحبه‌محور عنوان کرد: یکی از قالب‌ها و عناصر مورد استفاده در مستند، مصاحبه است که اگر به درستی استفاده شود اشکالی ندارد؛ اما اگر قرار باشد مستند را به دام تکرار بیندازد، از ریتم کار بکاهد و کارگردان و تدوینگر دچار افراط در این زمینه شوند طبعا روند مطلوبی نیست، اما نمی‌توانیم بگوییم که چون این قالب تکراری شده، نباید دیگر از آن استفاده کرد.

 

این منتقد سینما درباره اکران فیلم‌های مستند گفت: با هر اتفاقی که در حوزه سینمای مستند به اکران کمک کند، موافقم. کم‌تر شاهد اکران فیلم‌های کوتاه و مستند در سالن‌های سینما هستیم و اغلب این آثار در فضای مجازی، تلویزیون و وی‌او‌دی به نمایش درمی‌آیند. اگر فیلم‌های مستند ایرانی از کیفیت بالایی برخوردار باشند که بتوانند در چرخه اکران قرار بگیرند، اتفاق بسیار خوبی ا‌ست.

 

او درباره تنوع در سینمای مستند گفت: فیلمسازان مستند، از نظر فرم و محتوا، باید فرصت نوآوری داشته باشند، جای مستند‌های سیاسی که نمونه‌های خوب آن را شاهد بوده‌ایم خالی است، فیلمسازان می‌توانند این جرعت را داشته باشند که به این حوزه بیشتر وارد شوند و نهاد‌های تصمیم‌گیر نیز باید انعطاف بیشتری از خود نشان دهند تا به اینگونه مستندهاپرداخته شود.

 

مدقق در پایان تاکید کرد: باید توجه بیشتری بر پژوهش فیلم‌های مستند شود؛ مستندی که اطلاعات آن کافی نباشد، نمی‌تواند اثری قوی از خود نشان دهد. از طرف دیگر توجه بیشتر به اقوام و مستند‌های بوم‌شناسی که نمونه‌های خوب آن را در جشنواره‌های مختلف شاهد بوده‌ایم نیز می‌تواند راه را باز کند و باعث تنوع بیشتری در آثار مستند ایران باشد.

پانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» از 18 تا 25 آذرماه به دبیری محمد حمیدی مقدم برگزار می‌شود.



منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

لینک کوتاه
حمیدرضا مدقق: هر آنچه سینمای مستند را به اکران نزد... https://cinemaorg.ir/n/b3247386
اخبار برگزیده

خزاعی: اعلام ۱۴ اقدام مهم در حوزه استان‌ها/ به عهدمان برای رشد سینما و توسعه عدالت فرهنگی پایبندیم

آغاز فصلی تازه/ نباید تفاهمنامه در سطح امضا و کاغذ باقی بمانند

امضای تفاهمنامه گسترش همکاری سینمایی میان ایران و ازبکستان

لزوم گسترش همکاری‌های سینمایی با اهتمام به مشترکات تاریخی، تمدنی و آئینی/ سفر محمد خزاعی به تاشکند

محمدمهدی اسماعیلی: همه دیدگاه‌ها و سلایق را به رسمیت می‌شناسیم/تنوع سلیقه موجب پایایی هنر و سینماست/همه عضو یک خانواده هستیم / محمد خزاعی: وظیفه سازمان سینمایی صیانت از سینماست/ با عوامل فیلم‌های بدون مجوز و ضد ملی دیگر همکاری نخواهیم داشت

سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان سینمایی در حوزه سینمای استان‌ها /از تلاش برای ایجاد معاونت سینمایی در استان ها و بسترسازی برای افزایش مخاطب تا تقویت نگاه ملی در سینما

«سینمای ملی» با بی‌اعتمادسازی مردم‌ تخریب می‌شود/ جریان‌شنایی رسالت اصلی روابط عمومی‌ها

تقدیر از برگزیدگان/ خزاعی: فجر به آغوش بچه‌های انقلاب بازگشت

معرفی هیات داوران بخش بین الملل فجر41

معرفی هیات داوران چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر