دسته بندی:
۱۴۰۰/۸/۲۴ / ۱۰:۲۸
اشتراک گذاری پرینت

هادی آفریده: سیاست‌های تولیدی و فرهنگی در کیفیت آثار تاثیر می‌گذارند نه برگزاری جشنواره‌ها





هادی آفریده، کارگردان مستند معتقد است جشنواره سینما حقیقت از زمان تاسیس تاکنون نه تنها، ویترین شایسته سینمای مستندبوده بلکه بخشی از فرهنگ ایرانیان بوده است و بخش بزرگی از جامعه را در این سال‌ها به تصویر کشیده است.

هادی آفریده درباره تجربه برگزاری جشنواره سینما حقیقت به صورت آنلاین گفت: «در شرایط همه گیری کرونا که همه ما با آن درگیر هستیم، برگزاری جشنواره به صورت آنلاین، بهترین انتخاب بود و من فکر می‌کنم واکنشی هم که فیلمسازان و مخاطبان نسبت به این موضوع داشتند، مثبت بود و با رویکردی که جشنواره اتخاذ کرده بود، تلاش شده بود تا فیلم‌ها در شرایط مناسب و با کیفیت خوبی اکران شوند و این‌گونه توانست یک رضایت نسبی را به دست آورد.»

وی درباره ضرورت برگزاری جشنواره سینما حقیقت بیان کرد: «جدای از اینکه کار و حرفه من مستندسازی است، فکر می‌کنم در میان جشنواره‌های سینمایی که در کشور ما برگزار می‌شود، جشنواره سینما حقیقت از یک رویکرد و سیمای فرهنگی‌تری برخوردار است. به نظرم رفتاری که من در این سال‌‌ها از این جشنواره دیده‌ام، یک سر و گردن بالاتر از دیگر جشنواره‌های باسابقه‌ سینمایی کشور است. این جشنواره تلاش کرده تا رویکرد فرهنگی داشته باشد، جریان سازی انجام دهد و این موضوع طبیعتا به نفع فرهنگ عمومی مردم و سینمای مستند است.»

عضو هیات مدیره انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند درباره تاثیر جشنواره سینما حقیقت روی افزایش کیفیت آثار مستند گفت: «من فکر می‌کنم آن چیزی که کیفیت تولید آثار سینمایی را افزایش می‌دهد، جشنواره‌ها نیستند، بلکه معتقدم سیاست‌های تولیدی و فرهنگی است که در تولید تاثیر می‌گذارد و در واقع جشنواره‌ها ویترین آن فرهنگ هستند. گاهی اوقات می‌بینیم که جشنواره به یک فیلم جایزه می‌دهد و در سال‌های بعد برخی از فیلمسازان تلاش می‌کنند مانند آن فیلم را بسازند! ولی این یک جریان سازی مقطعی است و در واقع تاثیر چندانی روی افزایش کیفیت آثار سینمایی ندارد. به نظرم جشنواره سینما حقیقت از زمان تاسیس تاکنون ویترین شایسته نه تنها سینمای مستند ما، بلکه بخشی از فرهنگ ایرانیان بوده است و بخش بزرگی از جامعه را در این سال‌ها به تصویر کشیده است.»

وی درباره جایگاه سینما حقیقت در عرصه بین‌المللی اظهار کرد: «سینما حقیقت در بُعد بین المللی یکی از جشنواره‌های شناخته شده است که در جذب مستندهای بین‌المللی بسیار انتخاب‌های خوبی انجام داده است که امیدوارم این موضوع استمرار پیدا کند.»

این مستندساز در پایان درباره جنبه آموزشی جشنواره سینما حقیقت گفت: «جشنواره سینما حقیقت در ادوار گذشته همیشه یک رویکرد آموزشی را پیگیری می کرده و حتی سال گذشته که ما درگیر پاندمی کرونا بودیم باز هم کارگاه‌های آموزشی به شکل آنلاین برگزار شد که به نظرم راهکار بسیار خوبی برای انتقال تجربه است. من فیلمسازان جوان زیادی را می‌شناسم که در دهه هشتاد و نود با همین کارگاه‌های سینما حقیقت آموزش دیدند و بعد به مرور آموزش‌هایشان را تکمیل کردند و اکنون از مستندسازان قابل کشور هستند.»

پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» از 18 تا 25 آذرماه با دبیری محمد حمیدی مقدم برگزار می‌شود.


منبع: پانا

لینک کوتاه
هادی آفریده: سیاست‌های تولیدی و فرهنگی در کیفیت آث... https://cinemaorg.ir/n/bd3e3260
اخبار برگزیده

خزاعی: اعلام ۱۴ اقدام مهم در حوزه استان‌ها/ به عهدمان برای رشد سینما و توسعه عدالت فرهنگی پایبندیم

آغاز فصلی تازه/ نباید تفاهمنامه در سطح امضا و کاغذ باقی بمانند

امضای تفاهمنامه گسترش همکاری سینمایی میان ایران و ازبکستان

لزوم گسترش همکاری‌های سینمایی با اهتمام به مشترکات تاریخی، تمدنی و آئینی/ سفر محمد خزاعی به تاشکند

محمدمهدی اسماعیلی: همه دیدگاه‌ها و سلایق را به رسمیت می‌شناسیم/تنوع سلیقه موجب پایایی هنر و سینماست/همه عضو یک خانواده هستیم / محمد خزاعی: وظیفه سازمان سینمایی صیانت از سینماست/ با عوامل فیلم‌های بدون مجوز و ضد ملی دیگر همکاری نخواهیم داشت

سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان سینمایی در حوزه سینمای استان‌ها /از تلاش برای ایجاد معاونت سینمایی در استان ها و بسترسازی برای افزایش مخاطب تا تقویت نگاه ملی در سینما

«سینمای ملی» با بی‌اعتمادسازی مردم‌ تخریب می‌شود/ جریان‌شنایی رسالت اصلی روابط عمومی‌ها

تقدیر از برگزیدگان/ خزاعی: فجر به آغوش بچه‌های انقلاب بازگشت

معرفی هیات داوران بخش بین الملل فجر41

معرفی هیات داوران چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر