دسته بندی:
۱۴۰۰/۱۱/۲۳ / ۰۷:۴۱
اشتراک گذاری پرینت

سمفا مرجعی برای حفظ آرای مردمی جشنواره یا عامل حذف آن



یکی از وجوه تمایز جشنواره فیلم فجر با سایر جشنواره‌های سینمایی امکان انتخاب یک فیلم از سوی مخاطب عام و علاقه‌مندانی است که به تماشای فیلم های حاضر در جشنواره می‌نشینند. این بخش همواره در سی‌و‌نه دوره گذشته جزو بخش‌های جذاب جشنواره بود چرا که نتیجه این بخش از جشنواره بیانگر بهترین فیلم از دید مردم بود.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی روابط عمومی جشنواره فیلم فجر، نحوه شمارش آرای مردمی در سال‌های گذشته به صورت دستی و کاغذی بود بدین صورت که زمان خروج مخاطب بخشیآ از بلیتی که برای تماشای آن فیلم به سالن سینما رفته بود را داخل جعبه رأی گیری می‌انداخت و شمارش این آرا با نظارت خانه سینما بود. تا اینکه در جشنواره فیلم فجر سال گذشته سامانه‌ای به نام «سمفا» طراحی شد تا آرای مردمی به دور از حاشیه‌های نظارت خانه سینما و با دقت بیشتری بررسی و نتیجه‌گیری شود. بر این اساس این سامانه، مخاطبان و اهالی سینما در اقدامی نوین و به شکل لحظه‌ای و برخط در جریان آرای داده شده به فیلم‌های جشنواره قرار می‌داد. در این راستا، سوءاستفاده‌هایی در مواجهه با این طراحی جدید مبتنی بر شفاف‌سازی رخ داد که مورد انتقاد اهالی سینما و رسانه قرار گرفت.
متاسفانه کارکرد این سامانه آن طور که باید کامل و جامع نبود و گویا این سیستم هنوز ایراداتی دارد که تا نتیجه‌گیری دقیق آرا فاصله دارد. همچنین سیستم رأی‌گیری با ایرادهایی همراه بود که آرای غیرصحیح را در امتیازدهی نهایی به‌شمار نمی‌آورد یا گاهی به دلیل سیستم مخابراتی برای برخی از مخاطبان پیامک ارسال نمی‌شد.
این سیستم رای گیری در سال گذشته نیز با حاشیه‌هایی همراه بود که در ساعت‌های پایانی آرای یکی از فیلم‌های حاضر در جشنواره در فاصله زمانی اندک افزایش قابل توجهی داشت و این مسئله در فضای مجازی با واکنش‌هایی مبنی بر حاشیه‌دار شدن سیمرغ مردمی جشنواره فجر همراه بود. بدنبال آن کارگردان فیلم سینمایی «ابلق» به این شیوه رأی‌گیری به دلیل مشکلاتی که در سامانه وجود داشت مورد انتقاد قرار داده بود.
همچنین برخی از فیلمسازان از نتیجه رأی‌گیری این سامانه ابراز نارضایتی کرده بودند و معتقد بودند استفاده‌ی بی‌دلیل و فکر نشده از سامانه‌ی فروش (سمفا) و کنار گذاشتن نظارت صنفی خانه‌ی سینما بر روند رأی‌گیری مردمی، نتیجه‌ای جز بی‌اعتبار کردن مهم‌ترین سیمرغ جشنواره نداشت.
با این حال بسیاری از اهالی سینما معتقدند که آرای مردمی واقعی یعنی تعداد بلیت‌های فروخته شده برای یک فیلم و حتی زمانی که این روند به صورت دستی و کاغذی صورت می‌گرفت قابل اعتمادتر بود. در این میان نیاز به مرجعی دقیق و امین برای حفظ و صیانت از آرای مردمی به شدت احساس می‌شود.
امیدواریم در سال‌های آینده با رفع ایراداتی که امسال به این سیستم رأی گیری وارد است، این روند به طور دقیق‌تر و آسان‌تر اطلاع رسانی شود در غیر این صورت حذف بخش آرای مردمی در شأن جشنواره‌ای با این قدمت نیست.

لینک کوتاه
سمفا مرجعی برای حفظ آرای مردمی جشنواره یا عامل حذف... https://cinemaorg.ir/n/c2fc6a02
اخبار برگزیده

خزاعی: اعلام ۱۴ اقدام مهم در حوزه استان‌ها/ به عهدمان برای رشد سینما و توسعه عدالت فرهنگی پایبندیم

آغاز فصلی تازه/ نباید تفاهمنامه در سطح امضا و کاغذ باقی بمانند

امضای تفاهمنامه گسترش همکاری سینمایی میان ایران و ازبکستان

لزوم گسترش همکاری‌های سینمایی با اهتمام به مشترکات تاریخی، تمدنی و آئینی/ سفر محمد خزاعی به تاشکند

محمدمهدی اسماعیلی: همه دیدگاه‌ها و سلایق را به رسمیت می‌شناسیم/تنوع سلیقه موجب پایایی هنر و سینماست/همه عضو یک خانواده هستیم / محمد خزاعی: وظیفه سازمان سینمایی صیانت از سینماست/ با عوامل فیلم‌های بدون مجوز و ضد ملی دیگر همکاری نخواهیم داشت

سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان سینمایی در حوزه سینمای استان‌ها /از تلاش برای ایجاد معاونت سینمایی در استان ها و بسترسازی برای افزایش مخاطب تا تقویت نگاه ملی در سینما

«سینمای ملی» با بی‌اعتمادسازی مردم‌ تخریب می‌شود/ جریان‌شنایی رسالت اصلی روابط عمومی‌ها

تقدیر از برگزیدگان/ خزاعی: فجر به آغوش بچه‌های انقلاب بازگشت

معرفی هیات داوران بخش بین الملل فجر41

معرفی هیات داوران چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر