دسته بندی:
۱۴۰۰/۱۱/۲۴ / ۰۸:۵۴
اشتراک گذاری پرینت

تنوع گونه‌ها؛ برگ برنده فجر40 بود



ضور فیلم‌های مختلف در چهلمین جشنواره فجر در ژانر‌های اکشن، معمایی، دفاع مقدس، درام ورزشی، روانشناسانه و غیره نشان از تنوع ژانریک آثار این دوره دارد. باید بپذیریم علیرغم شدت و ضعف کیفی آثار نفس تنوع گونه‌های فیلمسازی برای سینمای ایران کارساز است و جشنواره فیلم فجر باید دریچه‌ها و افق‌های تازه‌ای را به سینمای ایران عرضه کند.

از این لحاظ توجه جشنواره فیلم فجر به انواع ژانر‌ها سیاست درستی به حساب می‌آید که در راستای رسالت سازمان سینمایی قرار دارد. چرا که سازمان سینمایی وظیفه دارد فیلمسازان را به ساخت آثار در ژانر‌های مختلف توصیه کند.

امسال علیرغم تاخت‌وتاز محدودیت‌آور کرونا شاهد برگزاری بخش «قاب‌های ماندگار» (نمایش آثار گنجینه) بودیم. در طول برگزاری جشنواره در این بخش ده اثر برگزیده سینمای ایران از «دیده‌بان» و «گاو» گرفته تا «ناخدا خورشید»، «عقاب‌ها» و «بچه‌های آسمان» با کیفیت خوب به نمایش گذاشته شد.

بخش قاب‌های ماندگار علیرغم آن‌که یادآور پیوند سینمای امروز با تاریخ سینما و ماندگارترین آثار سینمایی دهه‌های گذشته بود همراه با نشست‌های تخصصی خوبی دنبال می‌شد که از شیوه‌های نگرش حاتمی‌کیا و کیارستمی تا تنوع فرهنگی و زبانی در سینما و مولفه‌های جذب مخاطب را شامل می‌شد. در کنار این نشست‌ها نیز بخش شبی بااندیشمندان برای بررسی مسائل و موضوعات عمیق‌تر سینمایی تدارک دیده شده بود. این بخش موضوعاتی، چون سینما، فلسفه و معنا، سینما و سبک بیانی نویسنده، سینما و دین، سینما و موسیقی و مباحث دیگر را شامل می‌شد.

بدین ترتیب در طول برگزاری چهلمین جشنواره فجر با سه نوع نشست مواجه بودیم. از یک‌سو نشست خبری آثار باحضور عوامل فیلم و خبرنگاران و منتقدان برگزار می‌شد و از سوی دیگر نشست‌های آثار گنجینه و نشست‌های موضوعی شبی با اندیشمندان پیگیری می‌شد. این تنوع در نشست‌ها و پرداختن به موضوعات مرتبط با سینمای ایران اگرچه ممکن است کاری بیرون از بضاعت جشنواره تلقی شود، اما فعالیت شایسته‌ای بود که جای آن داشت که به‌صورت واحد کلیت دستاورد‌های سینمای ایران در این چهل سال را مورد ارزیابی و بررسی قرار دهد.

جشنواره فیلم فجر در این دوره تلاش کرد تا خصلت آکادمیک به کار خود ببخشد هم از ژانر‌های متنوع استقبال کند، هم مباحث تخصصی را مورد واکاوی قرار دهد و هم از داوران با تخصص‌های مختلف بهره بگیرد. به همین دلیل داوری آثار به‌گونه‌ای رقم خورد که برخلاف هرسال با کمترین میزان اعتراض همراه بود.

لینک کوتاه
تنوع گونه‌ها؛ برگ برنده فجر40 بود https://cinemaorg.ir/n/eadfe496
اخبار برگزیده

خزاعی: اعلام ۱۴ اقدام مهم در حوزه استان‌ها/ به عهدمان برای رشد سینما و توسعه عدالت فرهنگی پایبندیم

آغاز فصلی تازه/ نباید تفاهمنامه در سطح امضا و کاغذ باقی بمانند

امضای تفاهمنامه گسترش همکاری سینمایی میان ایران و ازبکستان

لزوم گسترش همکاری‌های سینمایی با اهتمام به مشترکات تاریخی، تمدنی و آئینی/ سفر محمد خزاعی به تاشکند

محمدمهدی اسماعیلی: همه دیدگاه‌ها و سلایق را به رسمیت می‌شناسیم/تنوع سلیقه موجب پایایی هنر و سینماست/همه عضو یک خانواده هستیم / محمد خزاعی: وظیفه سازمان سینمایی صیانت از سینماست/ با عوامل فیلم‌های بدون مجوز و ضد ملی دیگر همکاری نخواهیم داشت

سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان سینمایی در حوزه سینمای استان‌ها /از تلاش برای ایجاد معاونت سینمایی در استان ها و بسترسازی برای افزایش مخاطب تا تقویت نگاه ملی در سینما

«سینمای ملی» با بی‌اعتمادسازی مردم‌ تخریب می‌شود/ جریان‌شنایی رسالت اصلی روابط عمومی‌ها

تقدیر از برگزیدگان/ خزاعی: فجر به آغوش بچه‌های انقلاب بازگشت

معرفی هیات داوران بخش بین الملل فجر41

معرفی هیات داوران چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر